Skip to content

Herbaciany przewodnik: Bancha

Herbata bancha jest idealna na początek przygody z zielonymi herbatami. Świeża, orzeźwiająca, pasuje do wszystkiego i o każdej porze. Nie bez powodu to najczęściej pita herbata w Japonii.

Często traktowana jako „ta gorsza” – bancha pozostaje niedoceniania mimo swoich wielu właściwości. Mam nadzieję, że poniższa charakterystyka pomoże odrobinę przełamać złą passę banchy.

Bancha w Japonii

Najlepszą rekomendacją dla tej herbaty niech będzie fakt, że to codzienna herbata Japończyków. Podaje się ją w restauracjach przed posiłkiem, można ją kupić na stacji benzynowej, sprzedawana jest w automatach z przekąskami. To obowiązkowa pozycja na liście zakupów japońskiej pani domu – bancha po prostu towarzyszy Japończykom cały dzień.

Kiedy zbierana jest bancha?

Liście na banchę zbiera się z tych samych krzewów, z których wcześniej zerwano liście na senchę. Najczęściej na tych samych plantacjach. Do produkcji senchy używane są młode, świeże liście, z góry krzewu. Dolne zostawia się, by kilka miesięcy później przygotować z nich banchę. Właśnie z tego powodu herbata bancha często uważana jest za gorszą siostrę senchy. Zupełnie niesprawiedliwie, gdyż inna pora zbioru i możliwość dłuższego dojrzewania sprawiają, że bancha wzbogacona jest o właściwości, których sencha nie ma. Banchowe zbiory odbywają się latem i jesienią, rzadziej zimą.

Jak odróżnić banchę od senchy?

Dla początkującego smakosza to trudne zadanie. Jednym z głównych wyznaczników – pozasmakowych – jest cena. Bancha jest tańsza. W herbacianym świecie późniejsze zbiory są zazwyczaj mniej pożądane, a przez to tańsze. Cena banchy zbliżona do ceny senchy może świadczyć o złej jakości tej drugiej lub jej chińskim pochodzeniu (japońska sencha jest droższa). Liście banchy są zazwyczaj większe i bardziej mięsiste.

 Właściwości banchy

Tania i mało znana bancha ma nam jednak wiele do zaoferowania.
1. Można ją pić od rana do wieczora – dzięki zmniejszonej ilości kofeiny/teiny niż inne herbaty. Jako jedna z niewielu nadaje się również dla dzieci i osób starszych. Nie będzie powodować problemów ze snem. Mniejszą zawartość teiny bancha zawdzięcza dłuższemu wzrostowi.
2. Pomaga w obniżeniu stresu – zawartość magnezu w banchy sprawia, że dobrze relaksuje oraz wspiera regenerację mięśni po wysiłku. Na jej bazie można przygotować smaczny i naturalny napój izotoniczny.
3. Poprawia samopoczucie (polecana również przy lekkim obniżeniu nastroju) – po dniu ciężkiej pracy warto skusić się na kubek banchy. Szybko i sprawnie uzupełni elektrolity – pomoże odzyskać dobry humor.
4. Wspiera dbanie o zęby i higienę jamy ustnej – wizyty u dentysty nie są na pewno na pierwszym miejscu przyjemności, prawda? W banchy znajdziemy dużo fluoru oraz tanin, które działają antybakteryjnie. Może dzięki temu dentystyczne wizyty staną się bardziej znośne?
5. Zdrowsza skóra – tej właściwości nie można odmówić żadnej zielonej herbacie. Duża zawartość antyoksydantów przysłuża się skórze – dzięki nim zostanie ona dłużej młoda i świeża.
6. I zdrowsze serce – niska zawartość kofeiny pozwala obniżyć ciśnienie, a katechiny pomogą w walce z cholesterolem.

Brzmi zachęcająco?

Co jeszcze warto wiedzieć o banchy?

Jeśli smak czystej banchy Ci się znudzi, możesz sięgnąć po inne herbaty przygotowane na jej bazie:

  • genmaicha – herbata bancha z dodatkiem prażonego ryżu;
  • hojicha – susz ma brązowy kolor dzięki prażeniu liści banchy.

Jak zaparzyć herbatę bancha?

Łatwość parzenia banchy to jej kolejna zaleta. Nie wymaga specjalnych zabiegów – łyżeczkę suszu zalewamy wodą o temperaturze ok. 70-80 stopni Celsjusza i parzymy około 2-3 minuty.
Banchę można też przygotować na zimno. Wtedy najlepiej użyć 2 łyżeczek suszu na 200 ml wody i odstawić na 2-3 godziny. Będzie dobrym orzeźwieniem z letnimi owocami!

Może mnogość zalet oraz wyjątkowy smak sprawi, że staniesz się sympatykiem banchy? Warto ją wypróbować!

 

spróbuj BANCHY za 8,95 zł
DO SKLEPU >>