Skip to content

Biegając czy malując? Jak odpoczywać?

Do sezonu urlopowego jeszcze daleko (choć niektórzy na pewno skosztują uroków zimy). To trudny czas dla naszego organizmu – brak słońca, krótkie i chłodne dni nie zawsze nastrajają pozytywnie. Często wstajemy, gdy jest ciemno i wracamy do domów po zmroku. W takie dni warto zadbać o odpowiedni wypoczynek. A jak odpoczywać?

Jak odpoczywać?

Tak, żeby odpocząć. Odpowiedni odpoczynek sprawi, że będziesz wypoczęta i poczujesz się „zresetowana”. Zapomnisz na moment o sprawach służbowych, obowiązkach domowych, zepsutym kranie, nieposprzątanej kuchni. To również czas, w którym bez wyrzutów sumienia myślisz tylko o sobie, a świat wokół przestaje istnieć. Podczas odpoczywania powinnaś się dobrze bawić, a to, co robisz powinno przynosić Ci frajdę.

Wbrew pozorom wiele z nas nie potrafi odpoczywać. Po pracy w wolnym czasie idziemy na zakupy, a podczas chwili w wannie rozmyślamy o remoncie lub niedokończonym raporcie. Nauczenie się efektywnego odpoczynku nie jest łatwe, bo zawsze znajdzie się „coś” – coś do zrobienia lub coś o czym zapomnieliśmy. Właśnie dlatego skupmy się na chwilach tylko dla siebie i planujmy je równie skrupulatnie jak wszystkie remonty.

Po wyjściu z biura trudno od razu wyłączyć myślenie o pracy. Przeszkadzają nam w tym naturalne mechanizmy naszego mózgu. A coraz częściej nasze obowiązki służbowe wykraczają poza biurko – służbowe telefony, komputery towarzyszą nam również poza pracą. Dzień rozciąga się z 8 do 10-12 godzin (nieśmiało liczę, że nie dłużej). Zorganizowanie odpoczynku dla naszego mózgu jest niezwykłą gimnastyką. Jak zatem wspomóc mózg w odpoczywaniu?

jak odpoczywać

Zasada odwrotności

Po bieganiu – siadamy. Po siedzeniu – biegamy. Fizyczne zmęczenie po 8 godzinach pracy biurowej jest idealnym rozwiązaniem na relaks. Zmotywowanie się do ćwiczeń może być trudne, ale przecież ruch to nie tylko ćwiczenia. Taniec, sztuki walki, gra w tenisa, jazda konna, rolki – każdy sposób jest dobry.  Ważne, by był przyjemny. A jeśli dopada nas napięcie i stres – joga lub pilates również będą dobrą formą aktywności. Absolutną koniecznością jest lubienie tego, co się robi. Relaks musi być radosny. Dobrym wstępem do ruchowego odpoczynku będzie spacer z pracy do domu (można wysiąść z tramwaju/autobusu 2-3 przystanki wcześniej, a wiosną odkurzyć rower).

Zaangażuj drugą półkulę

Cały dzień nad liczbami? Namaluj obraz! Zdobądź się na coś kreatywnego. To nie tylko pomoże odciążyć jedną półkulę mózgu, ale rozwinie tę drugą, która nie jest używana tak często. Rysowanie, malowanie, DIY (do-it-yourself – zrób to sam), taniec – sztuka to dobry sposób na odprężenie.

Uśmiechnij się!

Także w trakcie dnia poszukaj kilku chwil na odprężenie – wyglądanie przez okno, wspominanie miłych chwil, myśl o zaplanowanej weekendowej wycieczce. Uśmiechnij się – do siebie. Tak szczerze i prawdziwie – to rozluźnia.

jak odpoczywać

Nic nierobienie

Czasem trzeba również i w ten sposób. Czytanie książki, relaksująca kąpiel w wannie (np. z olejkiem eterycznym), obserwowanie nieba lub przechodniów za oknem może pomóc w wyłączeniu „myślenia” i służyć za odskocznię. W dobie komputerów i smartfonów warto szukać miejsc, gdzie możemy od nich odpocząć. Seriale są miłą przerwą od codziennej rutyny, wierzę jednak, że odpoczynek może odbywać się bez nich.

Czas na relaks i odpoczynek powinien być bezwzględnie wpisany w codzienny plan. Każdego dnia znajdujmy czas tylko dla siebie. To ważne, by nie iść przez życie zmęczonym. Czasem krótkie wytchnienie pozwala naładować baterie do pracy nad kolejnymi raportami. A każde nudne zadanie w pracy może być przyjemniejsze, gdy wieczorem czeka nas ulubiona książka, spotkanie z przyjaciółmi lub energiczna lekcja tanga.

A Ty gdzie się dzisiaj wybierzesz?