Skip to content

Jak się wyspać? Zastosuj 8 prostych wskazówek

Wraz z postępującą metryką zauważyłam jak ważny jest dobry sen. Z rozrzewnieniem wspominam czasy, gdy jego brak nie dezorganizował dnia jak obecnie. Sytuacja nie pogarsza się w tempie błyskawicznym, ale teraz muszę dużo większą wagę przyłożyć do snu. Dlatego przygotowałam 8 wskazówek jak się wyspać – spróbuj!

Sen często traktowany jest po macoszemu. Przyłożenie głowy do poduszki i zamknięcie oczu nie zawsze przynosi pożądany efekt – nawet, gdy zmęczenie nie pozwala już na zrobienie niczego poza spaniem. Czasem po 8 godzinach snu niewyspanie daje się ciągle we znaki, mimo że wszystko powinno być w porządku. Do odpoczynku warto się odpowiednio przygotować, bo sen jest dużo ważniejszy nim się często wydaje. A dobry sen jest dużo trudniejszy niż można przypuszczać. Brak snu odczuwamy szybciej i dotkliwiej niż brak wody lub jedzenia. Naprawdę warto o niego zadbać.

1. Wieczorne odstresowanie

Pierwszy punkt jest najtrudniejszy i najważniejszy.
Zostaw dzień za sobą, nie rozmyślaj o niemiłych sprawach, które się przytrafiły i o przykrych obowiązkach, które musisz jutro wykonać. Przykrości lepiej nie roztrząsać. Pomyśl o tym, co było miłe, co się udało i co jutro na Ciebie czeka (może masz plan na jakieś pyszne śniadanie? a może czeka Cię wieczorne wyjście do kina albo trening ulubionej jogi?). Przy tym wieczornym wyciszeniu możesz skorzystać z relaksującej muzyki lub aromaterapii. Skup się na sobie – poczytaj książkę, pomaluj, weź ciepłą kąpiel w wannie. Ten punkt jest istotny nie tylko ze względu na dobry sen. Warto to robić dla ogólnego samopoczucia.

jak się wyspać

2. Trochę ruchu

Niektórzy zalecają przed snem trochę się zmęczyć. Jeśli lubisz intensywnie ćwiczyć, to lepiej zrobić to kilka godzin przed snem, by organizm miał czas na wyciszenie. Zmęczenie po treningu, nie oznacza, że organizm chce od razu do łóżka. Potrzebuje chwili, by uspokoić się po intensywnym wysiłku. Daj mu czas, by wrócił do równowagi. Ponadto po ćwiczeniach należy zjeść, a posiłki nie są wskazane przed snem (o tym niżej). Lepiej tutaj się sprawdzą krótkie, spokojne spacery. Już 20 minut wycieczki po osiedlu wycisza. Na spacer można zabrać partnera – to sprzyja również nawiązywaniu więzi. Same plusy!

3. Żołądek również potrzebuje odpocząć

Układ trawienny pracuje nawet, gdy o tym nie myślisz. Późne jedzenie i picie powoduje pracę żołądka przez całą noc, a to z całą pewnością odbije się na jakości Twojego snu. Warto na 3-4 godziny przed snem zjeść ostatni posiłek i wypić swoją ulubioną herbatę lub zioła. Melisa i mięta działają uspokajająco – będą idealne. Poprawnie skomponowana kolacja sprawi, że przez kolejne godziny głód nie będzie odczuwalny, a żołądek będzie mógł spać z Tobą.

4. Wyłącz komputer, telewizor, telefon

Niebieskie światło monitorów pobudza mózg do pracy. Niezależnie od tego czy wykonujesz pracę czy oglądasz ulubiony serial. Podobnie jak układ trawienny, mózg również musi przesiąść się na tryb spoczynku i potrzebuje do tego około godziny. Warto podarować mu ten czas – odwzajemni się głębokim i efektywnym snem. Wypoczęty będzie sprawniejszy na drugi dzień!

5.  Atmosfera w sypialni

O odpowiednią atmosferę warto zadbać również wtedy, gdy zamierzamy w niej tylko spać. 18 stopni to prawdopodobnie idealna temperatura do spania. W zimie z jej utrzymaniem nie ma problemu. Trudniej jest w lecie, gdy noce są ciepłe i parne. Rano, gdy pokój jest względnie chłodny – można go od razu zacienić, by zminimalizować nagrzewanie w ciągu dnia. Jednak niezależnie od temperatury – pomieszczenie, w którym śpisz powinno być wywietrzone i świeże. Z pomocą mogą przyjść olejki eteryczne (m.in. miętowy i lawendowy) – stworzą przyjemny i uspokajający nastrój.

jak się wyspać

6.  Noc to cisza, spokój i ciemność

Z całą pewnością niedoceniany punkt nocnych przygotowań. Sypialnia to miejsce, gdzie powinno być cicho i ciemno. Okna najlepiej zasłonić roletą, by ewentualne zewnętrzne światła nie oświetlały pokoju. Na ile to możliwe – dobrze wyłączyć wszystkie urządzenia z trybu „standby”.
W nocy nie odcinamy się zupełnie od bodźców zewnętrznych, dlatego sypialnia powinna być w cichym miejscu mieszkania (oczywiście w ramach możliwości). Staraj się też dbać o sen domowników i nie hałasuj rano/wieczorem, gdy śpią. Wybudzanie ze snu nie przysłuży się jakości wypoczynku.

7. Wieczorne rytuały

Aby umilić sobie sen i moment zasypiania, można z kładzenia się spać uczynić miły rytuał, który będzie wywoływać przyjemne skojarzenia. Ciepła kąpiel w wannie, czytanie książki, ładna, wygodna piżama, przytulne łóżko z poduszkami, które samo zaprasza do położenia się w nim. Może wspólny masaż? Wieczorne rozmowy z partnerem? Każdy na pewno znajdzie coś swojego, co umili i pozytywnie nastawi do nocy. Miłe zakończenie dnia również odstresowuje i wpływa na ogólną jakość życia.

8. Łóżko służy do spania

To ważna zasada. Łóżko służy do spania i ze spaniem powinno się nam kojarzyć. Nie traktuj łóżka jak stołu (może poza weekendowymi odstępstwami na śniadanie). Nie wnoś do niego laptopa z zaległą pracą ani hitu kinowego, którego nie było czasu obejrzeć pół roku wcześniej – do tego lepsze będzie biurko (postaw na biurku ładne kwiaty i praca w łóżku nie będzie się wydawać tak kusząca!). To naprawdę istotny punkt.

***

Część tych wskazówek może wydawać się trudna do wprowadzenia. Dlatego zacznij od drobnych rzeczy, najłatwiejszych. A za kilka miesięcy wyłączenie komputera, otwarcie okna i 30 minutowy spacer zakończony kąpielą będzie czymś oczywistym!