Skip to content

Co dobrego ma w sobie kawa? Poznaj jej właściwości

Całe życie żyłam w przeświadczeniu, że kawa to miła używka. Na dodatek taka, której należy unikać, bo uzależnia i jest niezdrowa. Czy zawsze smaczne rzeczy muszą być niezdrowe? To przecież niemożliwe. Poszukałam, pogrzebałam i znalazłam całą masę dobrych właściwości kawy.

Jeszcze kilka lat temu nie piłam kawy w ogóle. Teraz trudno mi sobie wyobrazić dzień bez niej. W pracy dodatkowo pełniła funkcję „spajacza” – wspólne pogawędki w kuchni z zespołem. To dla mnie nie do przecenienia, a przy herbacie to zupełnie coś innego. Herbata jest mniej „społeczna”. Kawa ma w sobie coś z włoskiego temperamentu i otwartości – łączy ludzi.

Zapach kawy kojarzy mi się z ciepłem, domową atmosferą, rozmową z przyjaciółmi. Czasem w nocy mój sąsiad parzy sobie kawę (w kawiarce chyba) i zapach napoju rozchodzi się po całym bloku. Lepiej zasypiam w te dni, bo mam poczucie ciepła i od razu tworzy się przytulny nastrój. Niestety nie wiem, co to za kawa. Nie wiem też, który sąsiad ma taki zwyczaj, by zapytać o przepis na ten magiczną woń. Jest absolutnie obłędna!

Co jeszcze ma w sobie kawa, poza odstresowującym zapachem (potwierdzonym naukowo) i zmniejszeniem ryzyka depresji?

właściwości kawy

Właściwości kawy dla sportowców

Kawa dodaje energii i zwiększa możliwości organizmu. Uwalnia do krwi kwasy tłuszczowe, które są naszym paliwem. Dodatkowo podnosi poziom adrenaliny, która zwiększa wydolność organizmu (dlatego w momencie zagrożenia nie czujemy bólu i stać nas na więcej!). Małą czarną dobrze wypić 30 minut przed treningiem. Wyciśnie z nas więcej i dzięki uwolnieniu kwasów tłuszczowych szybciej schudniemy. Picie kawy nie zwalnia z codziennej dawki ruchu – jest potrzebna do dobrego samopoczucia, tak jak kawa. Na poranny spacer możesz się wybrać z kubkiem kawy w ręku. Tylko koniecznie po śniadaniu!

Antychorobowe właściwości kawy

Kawa jest poddawana wielu badaniom. Choć zazwyczaj nie kojarzy się ze zdrowotnymi bonusami (może poza podniesieniem ciśnienia), zapobiega wielu chorobom.

Jedną z nich jest cukrzyca typu 2. To typ cukrzycy, który nabywamy przez złe nawyki żywieniowe lub wskutek innej choroby (w przeciwieństwie do cukrzycy typu 1). Oczywiście kawa zadziała tylko wtedy, gdy nie będziemy do każdej filiżanki dodawać pysznego ciacha! To nie może być remedium ani wymówką na bycie łasuchem.

Kawa jest bardzo bogata w antyoksydanty, dzięki czemu utrzymuje nasz mózg w dobrej kondycji. Regularne picie kawy ma wpływ na mniejsze ryzyko zachorowania na choroby wieku podeszłego – jak choroba Alzheimer’a, Parkinsona lub demencji.

Niektóre badania wykazały, że kawa chroni naszą wątrobę przed marskością, a skórę przed rakiem.

właściwości kawy

Ile pić, żeby działała?

To trudne pytanie. W większości przypadków nie zaleca się picia więcej niż 2 filiżanek kawy. Wiele ze wspomnianych przeze mnie badań zakładało 3-4 filiżanki. Dobrze jednak pamiętać, że oprócz wszystkich zalet, kawa ma także swoje wady – zwłaszcza, gdy jest pita w za dużych ilościach. Mnie wystarczy jedna dziennie – dzięki temu jest bardziej wyjątkowa, bo czekam na nią z niecierpliwością i ciągle zachowuje swoją niepowtarzalną aurę przyjemności.

Zaskoczona kawą?

Przyznaję, że wszystkie powyższe wiadomości były dla mnie ogromnym zaskoczeniem. To, że herbata jest źródłem zdrowia wiedziałam od dawna. Jednak o kawie nigdy nie myślałam w ten sposób. Już nigdy nie popatrzę na kubek z kawą w ten sam sposób!

Ile kaw dziennie pijesz? Mogłabyś z nich zrezygnować?

kawa ziarnista graymoka
Kawa od Gray Moki
-50% wszystkie herbaty i kawy
CHCĘ SPRÓBOWAĆ