Skip to content

Zacznij łuskać! Właściwości słonecznika

Końcówka sierpnia i początek września zawsze kojarzyły mi się z zachodzącym słońcem i polem słoneczników na jego tle. Sielski widok ogromnej ilości żółtych kwiatów. Co prawda wrzesień to już raczej sezon na dojrzałe słoneczniki, ale wyobraźnia przecież przyjmie wszystko, prawda?

Ciepłe, wakacyjne popołudnia u babci to popołudnia spędzone z ogromnymi słonecznikami. Całymi dniami wydłubywałam małe ziarenka, czytając ulubione książki Stephena Kinga. Nawet nie wiedziałam, ile dobroci w nich drzemie!

Kwiat słonecznika to taki element polskiego krajobrazu. Wiesz, że słoneczniki pochodzą z Ameryki Północnej? To oznacza, że Jagienka nie znała smaku słonecznika! (Ziemniaka zresztą też). A to taki słowiański kwiat.

Właściwości słonecznika

W białych ziarnach słonecznika znajdziesz wiele witamin i zdrowych tłuszczy. Co ważne, wcale nie musisz ich jeść w ogromnych ilościach, by mogły zadziałać. Na szczęście, bo w słoneczniku jest też dużo tłuszczu! Jest to zdrowy tłuszcz, jednak wszystko w nadmiarze szkodzi!

właściwości słonecznika

Co znajdziesz w słoneczniku?

Ziarna słonecznika są doskonałym źródłem witaminy E. Już 35 gramów (czyli zalecana dawka dzienna) dostarczy Ci ponad 80% zapotrzebowania na tę witaminę. Na pewno znasz ją jako „witaminę młodości”, bo tak często jest określana. Witamina E to silny przeciwutleniacz, dlatego spowalnia proces starzenia się – najłatwiej zaobserwować to na skórze, jednak ma wpływ na cały organizm! Ponadto wspomaga pracę układu krwionośnego, obniża poziom cholesterolu i jest przeciwzapalna. I to wszystko już przy regularnym jedzeniu 1/4 filiżanki ziaren.

Słonecznik jest też dobrym źródłem witamin z grupy B – B1, B3 i B6.

Oprócz witamin, słonecznik dostarczy Ci także kilku ważnych pierwiastków – miedzi, magnezu i selenu. Selen wspiera pracę tarczycy (hormony tarczycy są bardzo ważne!), magnez odpowiada za regenerację mięśni i obniża poziom stresu, a miedź wpływa na pracę mózgu i zwiększa naszą odporność. To oczywiście skrótowe potraktowanie właściwości tych pierwiastków, bo przecież o każdym z nich można napisać obszerny artykuł. (A może nawet książkę?).

Słonecznik a odchudzanie

Ziarna słonecznika są bogate w tłuszcz – ponad 70% kalorii pochodzi właśnie z tłuszczu. Czy możesz jeść słonecznik, gdy dbasz o linię? Powinnaś! Po kilku latach odchudzania i walki z nadwagą, mogę Cię uspokoić – tłuszcze nie są takie złe! Nawet (zwłaszcza) jeśli się odchudzasz. Kobiecy organizm, bardziej niż męski, potrzebuje tłuszczu do prawidłowego działania. Witaminy, hormony i tłuszcze żyją w ścisłej symbiozie i brak któregoś ze składników spowoduje katastrofę. Oczywiście nie możesz przesadzić – jednak nie powinnaś unikać zdrowych źródeł tłuszczu podczas odchudzania. A słonecznik jest właśnie takim źródłem. Ponadto – tłuszcze na dłużej dostarczają organizmowi energię i sycą. Mózg lepiej pracuje i nie domaga się słodkich przekąsek.

Olej słonecznikowy (tłoczony na zimno) jest uznawany za jeden ze zdrowszych olei. Nie bój się dodawać go do sałatki, ale unikaj smażenia na nim. Możesz go też wykorzystać do zewnętrznej pielęgnacji – jako krem na noc lub środek do demakijażu. Skóra na pewno Ci się odwdzięczy pięknym i młodym wyglądem. Używałam kiedyś oleju słonecznikowego do demakijażu i bardzo sobie go chwaliłam. Zwłaszcza że nie wydawał mi się jakoś szczególnie tłusty.

właściwości słonecznika

Słonecznik łuskany czy prażony?

Prażony słonecznik ma swój urok. Bardzo długo go nie doceniałam i we wszelkiego rodzaju sałatkach pomijałam go jako składnik (nie lubię nic prażyć – uciążliwe to jest). A w wielu z nich to kluczowy składnik, wydobywający z sałatki to, co najlepsze! Czy prażony słonecznik traci właściwości?

Nie znalazłam jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jedne źródła podają, że nie ma to znaczenia; inne, mówią o tym, że prażenie pozbawia ziaren ich wartości. Wszystkie źródła są podobnie wiarygodne, dlatego trudno mi tę sprawę rozstrzygnąć. Jestem jednak skłonna uwierzyć, że prażenie może mieć niekorzystny wpływ na właściwości zdrowotne słonecznika – w końcu jest to obróbka cieplna.

Jak jeść słonecznik?

Najprostsze sposoby są najlepsze. Ja najbardziej lubię słonecznik wyłuskany prosto ze skorupek. Najlepiej taki świeży. Jednak poza sezonem trudno o taką możliwość. Dlatego wyłuskane ziarna słonecznika możesz dodać do:

  • sałatki (prawie każdej)
  • jajka na twardo
  • owsianki
  • jogurtu
  • koktajlu.

Myślę, że nie ma tu wielkich ograniczeń – wszystko zależy od Twojej kulinarnej fantazji.

Jeśli masz jakiś ciekawy przepis z wykorzystaniem ziaren słonecznika, podziel się w komentarzu!

 

-50% wszystkie herbaty i kawy
CHCĘ SPRÓBOWAĆ